LibraryThing: lectures i catàlegs

13 Agost 2008 at 18.44 18 comentaris

Finalment m’he donat d’alta a LibraryThing. He obert un compte de franc que permet entrar fins a 200 llibres i estic remenant. He de confessar que m’he quedat embadocada.

LibraryThing és un gran catàleg de catàlegs i, a més a més, té la flexibilitat d’adaptar-se a les necessitats personals. És a dir, en un tres i no res, puc entrar els llibres de la meva biblioteca, capturant les dades d’algun catàleg de biblioteca via Z39.50 (p.ex. el CCUC) i puc afegir-hi les meves notes públiques i privades. Puc millorar el catàleg de LibraryThing introduint-hi cobertes escanejades, afegint enllaços a pàgines web de l’autor o sobre l’autor que més m’agradi. Puc fer de bibliotecària catalogadora proposant de combinar diferents formes d’entrada per un autor o afegint anys de naixement i de mort. Les possibilitats d’intervenció dels membres en el catàleg són realment enormes, inimaginables per mi, acostumada com estic al nostre catàleg fet per experts amb normes extremadament rígides.

Si no em fa res, deixo la meva col·lecció d’accés públic i el sistema em genera recomanacions, connexions potencials amb altres membres que tenen punts de coincidència i, fins i tot, m’indica alguns llibres que ningú mai no em recomanaria, per si de cas! Puc crear grups, iniciar temes, buscar conversa. Em poden deixar comentaris. Puc fer ressenyes.

La part social de LibraryThing sembla ser un èxit en l’apartat de llengua anglesa. Els grups són nombrosos i alguns força actius. No es pot dir el mateix pel que fa a la resta de llengües, ni especialment del català. En aquest cas hi ha pocs membres i una activitat pràcticament nul·la. Segurament hi manquen els membres dinamitzadors i la massa crítica de llibres suficient perquè no et sentis perdut enmig de l’oceà cultural anglosaxó.

Curiositats:

  • 30 milions de llibres hi ha a les col·leccions descrites pels membres de LibraryThing corresponents a uns 5 milions de títols. Un milió de cobertes escanejades pels membres. I uns 39 milions d’etiquetes afegits.
  • Els 4.889 membres del grup Librarians who LibraryThing apleguen per si sols una col·lecció de 1.586.143 llibres.

És una plataforma impressionant que continua desenvolupant-se i millorant gràcies, en gran part, a l’esforç dels seus membres. I és que vénen ganes de participar-hi. Malgrat alguns desacords amb el nostre sector.

Més informació:

ACTUALITZACIÓ 23-8-2008

ACTUALITZACIÓ 26-8-2008

ACTUALITZACIÓ 19-2-2009

Entry filed under: Usuaris. Tags: .

Copyright en l’economia del coneixement Els prestatges de Shelfari

18 comentaris Add your own

  • 1. aniol  |  13 Agost 2008 a les 19.02

    Doncs sí, ha sigut una bona recomanació la que em vas fer.

    Dec haver afegit uns 4 o 5 llibres que no vaig trobar en català, però no em va costar gaire trobar les dades per internet (ISBN i demés). Els llibres que hi tinc posats a la meva “Biblioteca”, en castellà, és perquè me’ls vaig llegir en aquest idioma, a l’igual que el llibre que m’acabin portant d’Irlanda (que ja m’ensumo que serà en anglès) segurament l’acabaré posant l’anglès.

    Respon
  • 2. gamoia  |  13 Agost 2008 a les 19.20

    M’alegra que t’hagi pogut ajudar.
    Tal com dic LT és molt impressionant però la meva intenció és mirar també els competidors i les alternatives disponibles. Ja ho aniré publicant de mica en mica.

    Respon
  • 3. Ferran - Un que passava  |  14 Agost 2008 a les 9.51

    Vaig donar-m’hi d’alta fa temps i després em vaig donar de baixa: llavors no hi havia la possibilitat d’importar dades de catàlegs catalans via z39.50 i els havia d’entrar tots a mà. En canvi, a anobii sí que s’hi podien importar.

    De tota manera, des que vaig saber que hi havia la possibilitat d’importar registres del CCUC, que m’estic pensant de tornar-hi. Anobii l’he trobat més limitat sempre en altres aspectes.

    Respon
  • 4. gamoia  |  14 Agost 2008 a les 14.47

    Doncs potser encara hi ets🙂

    Estic mirant els diferents serveis de compartir lectures per ajudar uns amics i per curiositat pròpia. És un tema força interessant.

    Tu, que ets un gran lector i que t’agrada compartir les teves lectures, has provat d’usar un d’aquests serveis d’una forma social? T’interessaria? Tindria sentit com a complement dels comentaris que fas al teu blog? (ei, si no et ve de gust, no contestis, només faltaria😉 )

    Respon
  • 5. Dídac  |  14 Agost 2008 a les 17.32

    Per a mi LibraryThing es quasi “Lectura obligatoria” per als bibliotecaris.

    Algunes biblioteques especialitzades amb poc de fons ho fan servir com a catàleg propi i per a les públiques n’és un recurs essencial a l’hora de recomar lectures als usuaris.

    Estic convençut que encara donarà molt a dir.

    Respon
  • 6. Ferran - Un que passava  |  14 Agost 2008 a les 17.48

    Caram, i jo que estava convençut que m’havia donat de baixa… Hauré de recuperar el compte, doncs; gràcies, Gamoia.

    Deixa’m pensar una mica en l’ús que faig d’Anobii i et responc amb molt de gust.😉

    Respon
  • 7. gamoia  |  15 Agost 2008 a les 1.02

    @Dídac suposo que et refereixes a biblioteques americanes, oi? La part internacional, vaja, almenys la que ens toca a nosaltres, em sembla que necessita molta més participació per poder ser una bona referència.

    Respon
  • 8. Rosa  |  15 Agost 2008 a les 14.31

    També hi he estat tafanejant una mica, a LibraryThing.
    De moment la trobo més útil per compartir recomanacions i opinins que per a tasques més professionals, però també és cert que no hi he profunditzat gaire, encara.
    Una cosa que m’encanta és poder treure al bloc propi els títols que has afegit a la biblioteca personal de LT (amb o sense cobertes) amb una ordre molt senzilla.

    Respon
  • 9. gamoia  |  15 Agost 2008 a les 15.56

    @Rosa jo trobo que podem aprendre moltes coses de LT per als nostres catàlegs. És el que està fent OCLC amb WorldCat. Ens cal fer molt més amigables, funcionals i personalitzables els nostres catàlegs. I dinamitzar-los.

    Això dels widgets per posar al blog em sembla que ja és una opció estàndard de tots aquests serveis. Fan gràcia, sí.

    Respon
  • 10. Rosa  |  15 Agost 2008 a les 19.08

    Si, bé. Ja veig que són corrents. Però aquest, en la web o el blog d’una biblo permet tenir un “aparador” de novetats molt facilment

    Respon
  • 11. Ferran - Un que passava  |  16 Agost 2008 a les 15.40

    Pel que fa al blog, el principal inconvenient que hi trobo és que totes les opcions per incorporar al blog informació d’Anobii o Librarything contenen llenguatge java, que el WordPress no accepta. En canvi, no he tingut cap problema per integrar les dues aplicacions a Facebook, encara que d’una manera força limitada en el cas de Librarything.

    De moment, l’única manera que veig de, per exemple, compartir recomanacions, és utilitzar els enllaços a les fitxes dels llibres al blog i afegir als comentaris de Librarything o Anobii l’enllaç al blog… una cosa poc 2.0, d’altra banda😉

    De tota manera, hauré d’investigar-ho una mica més, perquè he vist que a Librarything hi ha unes instruccions per fer una mena “Estic llegint”, compatible amb WordPress, que m’evitaria anar editant el quadre de text cada vegada que començo un llibre: només indicant a LT que en començo un, s’actualitzaria…

    Respon
  • 12. gamoia  |  16 Agost 2008 a les 17.19

    @Ferran – Un que passava Tens raó amb això de WordPress. Hi ha molts widgets amb javascript que no els podem aprofitar perquè WordPress.com no ho permet. Però sempre es pot usar un dels quadres rss i posar-hi el fil d’una etiqueta de LT.

    @Rosa Tens algun exemple de biblioteca del nostre país que l’usi? L’afegiria a l’apunt per tenir-lo de mostra.

    LT manté unes relacions molt estretes amb les biblioteques, tota la plataforma ho transpira. I també estan contemplades com a clients potencials, per incloure informació de LT en els opacs i per gestionar comptes com a organització. No sé si alguna biblioteca de per aquí a la vora té algun compte de pagament a LT. Algú en coneix un cas?

    Respon
  • 13. Daniel Gil  |  16 Agost 2008 a les 23.05

    Com en Ferran, jo també em vaig donar d’alta amb un compte de pagament d’un any… però el vaig acabar abandonant. Caldrà investigar de nou amb totes aquestes novetats!!

    Respon
  • 14. gamoia  |  17 Agost 2008 a les 19.14

    @Daniel Gil si al final us quedeu, hauré de reclamar comissió😉
    Actualment estàs usant algun d’aquests serveis?

    Respon
  • 15. Català « my weblog  |  17 Agost 2008 a les 19.27

    […] LibraryThing: lectures i catàlegs Finalment m’he donat d’alta a LibraryThing. He obert un compte de franc que permet entrar fins a 200 […] […]

    Respon
  • 16. Daniel Gil  |  27 Agost 2008 a les 11.12

    @Gamoia : m’he animat a usar aNobii, com ja has vist…🙂 per ara l’experiència és prou bona, però m’agradaria arribar a usar Scriblio… sé que és una eina totalment diferent: un gestor de biblioteques en WordPress. El vaig intentar instal·lar al servidor, però no hi hagut manera de què funcionés…

    Respon
  • 17. gamoia  |  27 Agost 2008 a les 17.08

    @Daniel Gil : Doncs, si ho aconsegueixes, fes-nos-en cinc cèntims, eh!

    Respon
  • 18. gamoia  |  20 gener 2009 a les 23.43

    netbib. Best practice mit LibraryThing (20-1-2009)
    LT com a font de referència amb informacions molt riques: arguments, ressenyes, comentaris personals, etiquetes d’usuari.

    Respon

Deixa un comentari

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


la bibliotecària gamoia

Els palestins tenen dret a una vida digna

Més informació a la web palestina.cat

Categories

Comentaris recents

Núria on Plany
gamoia on Mapa antic de Barcelona

Eines de xarxa

Estadístiques

  • 29,277

Origen de les visites

Creative Commons License
Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement 3.0 Espanya de Creative Commons

Els meus llibres a LibraryThing


