Instruccions del rentat

6 febrer 2005 at 18.59 3 comentaris

Tot sovint quan dius que ets bibliotecària el comentari immediat que reps és ‘que bé, deus llegir molts llibres’ i a continuació et pregunten sobre els autors més diversos i les últimes novel·les publicades, tant se val si treballes en una biblioteca pública com en una universitària o a la reserva de la Nacional.

Home, sempre és millor aquesta creença tan estesa que no pas el convenciment que tenia el meu sogre que la meva tasca principal consistia en treure la pols als llibres.

Els equívocs respecte a les professions alienes solen ser d’allò més divertits.

I avui parlant dels llibres i dels autors coneguts, tot explicant que jo no m’he llegit els milers de llibres que hi ha en el fons de la biblioteca on treballo, la meva interlocutora m’ha regalat una bona metàfora de la funció del bibliotecari catalogador. És la persona que es llegeix les ‘instruccions del rentat’.

Sí senyors. Correcte. Els bibliotecaris quan hem de descriure una obra, ens la mirem per dalt i per baix, agafem les dades de la portada, la portadella, la coberta, la contracoberta, les solapes i el sumari. El fullegem. No massa, perquè tenim un ‘cupo’ d’obres per catalogar i indexar al dia, no us penséssiu pas que la productivitat és un indicador estrany al món bibliotecari. I li fem una fitxa, que avui dia és un registre informàtic. Feina que també es pot definir com afegir ‘metadades’ a un ‘recurs informatiu’.

Hem de determinar una matèria i més o menys adequadament, enquibir-la dins una classificació determinada, sempre incompleta, sempre obsoleta, sempre en evolució com la vida mateixa.

Així doncs, que quedi clar, ens llegim ‘LES INSTRUCCIONS DEL RENTAT’ però no l’obra sencera, perquè creieu-me, no ens paguen per llegir i fer-nos savis sinó per organitzar la informació i que d’altres se’n puguin fer.

Anuncis

Entry filed under: General.

Les columnes d’Hèrcules Quina és la meva biblioteca?

3 comentaris Add your own

  • 1. JOAN  |  17 Març 2008 a les 18.20

    Jo també soc bibliotecari…Malgrat que avui en dia tinc dubtes sobre la meva professió…Quan vaig començar en aquest treball, m’agradava la tasca de classificació, més que la catalogació…. Era una tasca d’investigació…Agafaves un llibre… i et deies… de que tractes…quin és el teu secret… No et resisteixques… no et deixaré fins que no em diguis quin és el teu secret… Tot llibre és un misteri,…i el bibliotecari feia d’intermediari entre el llibre i el lector… En certa forma era com un “medium” que intentava apropar al lector a un saber ocult, amagat en les prestatgeries. Ara estic bastant desenganyat de la meva professió.. Potser soc un romàntic..

    Publicat per JOAN – 13 Feb 2005, 02:47

    [traspassat aquí per gamoia]

    Resposta
  • 2. gamoia  |  17 Març 2008 a les 18.20

    Ei, ànims! Jo fa dècades que estic en aquesta professió i continua agradant-me tot i els canvis, grans, enormes que s’han introduït en la forma de treballar. Pensa que això ha estat general. I nosaltres, encara rai! Cada cop es maneja més informació i algú l’ha de saber organitzar. A d’altres, les TIC se’ls han endut com una rierada.

    Publicat per gamoia – 13 Feb 2005, 20:44

    Resposta
  • 3. Cristina  |  26 Juny 2008 a les 8.56

    Què bo, Gamoia 😉 Tot i que a mi m’agrada més aviat poquet llegir les instrus de la rentadora…:p Clar que jo amb els llibres que trassego poques ganes em queden de llegir el codi civil sencer, per exemple :p

    Resposta

Deixa un comentari

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


la bibliotecària gamoia

Els palestins tenen dret a una vida digna

Més informació a la web palestina.cat

Categories

Comentaris recents

Núria on Plany
gamoia on Mapa antic de Barcelona

Eines de xarxa

Estadístiques

  • 29,488

Origen de les visites

Creative Commons License
Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement 3.0 Espanya de Creative Commons

Els meus llibres a LibraryThing


