Manifest dels editors científics

13 Febrer 2007

Sota els auspicis de la Comissió Europea, dijous i divendres, té lloc a Brussel·les una trobada d’implicats en tot el procés de la publicació científica: “Accés, difusió i preservació a l’era digital”.

Hi ha posicions enfrontades. Ja fa dies que va començar la recollida de signatures dels partidaris de l’accés obert aplicat a la publicació científica. Les 20.000 recollides seran utilitzades per a mostrar el suport de la comunitat científica a les seves demandes.

I la reacció del sector editorial s’ha produït avui en forma d’una declaració per contraposar a les múltiples aparegudes des del 2002 a favor de l’accés obert.

Tradueixo els enunciats perquè us feu una idea dels continguts:

  1. La missió dels editors és maximitzar la difusió del coneixement en base a models empresarials econòmicament sostenibles.
  2. Els editors organitzen, gestionen i donen suport econòmic als processos de revisió de les revistes STM (abreviatura per designar els camps de la ciència, la tecnologia i la medicina).
  3. Els editors llancen, sostenen, promouen i desenvolupen revistes en benefici de la comunitat acadèmica.
  4. Els models de llicències actuals dels editors proporcionen increments massius en l’accés als resultats de la recerca.
  5. El “copyright” protegeix la inversió tant dels autors com dels editors.
  6. Els editors donen suport a la creació d’arxius protegits que serveixin per preservar la producció acadèmica en perpetuïtat.
  7. Les dades en brut de la recerca s’haurien de posar a lliure disposició de tots els investigadors.
  8. La publicació en tots els formats té costos associats.
  9. El dipòsit obert de manuscrits acceptats pot arribar a desestabilitzar els ingressos per subscripcions i posar en perill el procés de revisió.
  10. Les solucions de “tots pel mateix patró” no funcionaran.

Per saber-ne més:

Brussels Declaration on STM Publishing (13-2-2007)
http://www.alpsp.org/ngen_public/article.asp?id=1&did=47&aid=735&st=&oaid=-1

Berlin Declaration on Open Access to Knowledge in the Sciences and Humanities (22-10-2003)
http://oa.mpg.de/openaccess-berlin/berlindeclaration.html

Scientific Publishing in the European Research Area. Access, Dissemination and Preservation in the Digital Age. (Brussel·les, 15/16-2-2007)
http://ec.europa.eu/research/science-society/page_en.cfm?id=3459

Entry Filed under: Publicació. .

3 Comments Add your own

  • 1. Jacme  |  11 Març 2008 at 0.31

    La veritat és que no em fan llàstima. D’acord, tothom té dret a guanyar-se la vida, i els editors ho fan publicant textos (en este cas científics). Però que ho facen amb aquelles produccions científiques en què l’Estat (o sia, tots nosaltres) no hi hem posat calers (és com una espècie d’objecció fiscal: «amb els meus diners, això, no»).

    Per cert, el punt 3 del manifest, pos què vols que et diga… fan revistes en benefici de la comunitat científica? jo crec que ho fan pel benefici de la seua butxaca (perquè són empresaris, no?) :D

    Publicat per Jacme - 14 Feb 2007, 12:10

    [traspassat aquí per gamoia]

  • 2. gamoia  |  11 Març 2008 at 0.32

    Tens raó, Jacme. Són empresaris, dels bons, i alguns tenen un gran negoci que se’ls en pot anar de les mans si les institucions que financien la recerca decideixen apostar pels arxius oberts. També hi ha societats científiques que usen els guanys de les publicacions per a d’altres activitats. I després, la publicitat, que es pot perdre juntament amb els subscriptors.
    Tal com apuntaves en el comentari a una anotació anterior, el desllorigador és el factor d’impacte de les revistes i la seva relació amb la promoció acadèmica i amb l’obtenció de recursos per a la recerca.

    Publicat per gamoia - 15 Feb 2007, 00:04

  • 3. gamoia  |  11 Març 2008 at 0.32

    Publishers’ Brussels declaration takes aim at public access advocates. A: Library Journal, 21-2-2007.

    Publicat per gamoia - 01 Mar 2007, 22:12

Leave a Comment

hidden

Some HTML allowed:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Jacme guanyador del concurs LibWorld

Jaume Josep Llambrich Brull, en Jacme del basar de les espècies, és el guanyador del concurs públic internacional per la coberta de la publicació LibWorld, organitzat per Infobib, amb aquesta proposta: Felicitats!

La bibliotecària gamoia

gamoia(arrova)telefonica(punt)net

Premis Blocs Catalunya

Oberta la inscripció fins el 15 de setembre. Jo m'hi presento. I tu?

Categories

Col·legues

Els llegeixo

Fent-me ressò

Comentaris Recents

Ferran a Biblioteca digital catala…
gamoia a Mapa antic de Barcelona

Calendari

Febrer 2007
dl. dt. dc. dj. dv. ds. dg.
« gen.   març »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728  

Traducciones - Translations - Traductions

Eines

Eines lingüístiques

Eines de xarxa

Estadístiques

  • Contatore sito
  • Meta

  • Creative Commons License
    Aquesta obra està subjecta a una Llicència de Creative Commons.